zondag 29 april 2012

Parfum: Essence


Essence en Catrice kennen we natuurlijk allemaal als ons favoriete budgetmerk, maar wisten jullie dat Essence dit jaar haar 10e verjaardag viert? Essence en Catrice zijn merken die horen bij het Duitse bedrijf Cosnova Beauty en gisteren vertelde Petra, de Director of Communication, ons hoe het allemaal begon.
 

Ze liet ons de allereerste Essence collectie zien. Destijds waren ze er natuurlijk supertrots op, maar bij het zien van de display en de verpakkingen kon ook Petra het niet laten om een beetje te gniffelen. Het was op zijn zachts gezegd kinderlijk te noemen en ook Cosma, het Essence poppetje, kwam niet zo goed uit de verf. Hun eerste limited collectie heette ‘Get Funky’. Kan iemand dit zich nog herinneren? Ik in elk geval niet.
Hieronder een andere limited edition display uit de ‘ouwe doos’:

Omdat de prijzen van Essence vanaf begin af aan al erg goedkoop waren zorgde dat voor tevreden klanten. En de klanten werden fans. Essence liep enorm goed omdat er eindelijk een make-up merk op de markt was gekomen die zowel kwaliteit als een lage prijs kon aanbieden. Bovendien zorgden de limited editions ervoor dat men goed up to date was met de laatste trends op beautygebied en dat werd gewaardeerd. Cosnova Beauty is een Duits familiebedrijf en hun medewerkers zijn zelf de grootste Essence fans. Wat zij bedenken en creëren wordt eerst door de medewerkers getest voordat het in de schappen terecht komt. Of niet.
Ongeveer 3 jaar later werd Essence geïntroduceerd in Nederland. Essence is dus sinds zo’n 7 jaar in Nederland te koop. De landen waar Essence het best wordt verkocht zijn Duitsland, Nederland (uiteraard), Zwitserland, Ierland, Italie en Spanje. Essence is wereldwijd het best verkopende low-budget merk en momenteel verkrijgbaar in 50 landen. Dat heeft dat Duitse familiebedrijfje zo’n 10 jaar geleden erg goed gedaan. Toentertijd geloofde niemand in hun concept, but look at them now!

Essence wilde meer! Naast make-up introduceerde ze vorig jaar hun skincarelijn en dit jaar komen ze met hun eigen reeks parfums!  Parfums zijn wel eens verschenen bij sommige limited edition collections, maar ze komen nu echt met een vast assortiment. Vanaf juni 2012 liggen er 6 Essence parfums in de schappen:
  • Like a walk in the summer rain (limited edition)
  • Like a trip to New York (my fave!)
  • Like a new love
  • Like a day in a candy shop
  • Like a first day in spring (limited edition)
  • Like a girl’s night out
‘Choose your mood. It’s just a spray away !’
Like a trip to New York, Like a new love, Like a day in the candy shop en Like a girl’s night out komen in het vaste assortiment en Like a walk in the summer rain en Like a first day in spring zijn in de maanden juni en juli verkrijgbaar als limited edition. De geuren komen eerst in de Essence display zelf te staan, of misschien in een pilaar ernaast, maar later is het de bedoeling dat ze in het parfumschap terecht komen. Dan weet je vast waar je moet ‘zoeken’!
Hieronder de leuke en ‘niet te missen’ doosjes:


Goed, de geurenomschrijven! Want jullie zijn natuurlijk benieuwd hoe de Essence parfums ruiken.
Like a walk in the summer rain – dit parfum opent met sprankelende, frisse geurnoten als citroen, sinaasappel, cyclamen (witte bloem), aldehyde (een waterige noot) en watermeloen. De geur ruikt heel fris en ‘groen’ en eerlijk gezegd niet eens zoet. Dit is voor de liefhebbers van aquatische geuren. Als een frisse zomerregen op je huid… De geur gat verder naar het hart waar geurnoten van lelietje-van-dalen, freesia, ozon en de zee je tegemoetkomen. De geur van ozon ruikt eigenlijk helemaal niet lekker (je ruikt ozon wanneer je papier aan het kopieren bent), maar dit is natuurlijk een synthetische geur die staat voor ‘zonneschijn’. De basis van dit parfum berust op mos, cederhout en musk. Het is een erg sportieve en energieke geur.
Like a trip to New York – dit is mijn favoriet van de 6, alhoewel ik dat vantevoren niet had verwacht. Misschien heeft het met mijn voorliefde voor New York te maken? :) Het parfum opent met warme, kruidige noten van cardamom en elemi (een exotische boomsoort die bekend staat om zijn hars) gemengd met de geur van grapefruit en cranberry. Het ruikt bitterzoet, warm, maar ook een beetje kruidig. In het hart bevinden zich roos (heerlijk!) en appelbloesem, hele bloemige en vrouwelijke geuren. De basis rust op geurnoten van cederhout, wit hout en amber. Het is een hele zwoele, verleidelijke geur. Ik snap de link met New York wel! Want in New York zijn té veel verleidingen op shopgebied. Ik kan het niet weerstaan. Net als dit parfum. Hmmmmm!
Like a new love – dit parfum is gecreëerd om je de spannende tinteling van verliefdheid en de romantische gevoelens van de liefde te laten voelen. De geur is dan ook zowel lieflijk als sensueel. Het opent met geurnoten van tangerine en grapefruit, roze peper en elemi. Citrusachtig maar toch ook warm en pittig. Het hart zit vol romantische bloemengeuren: pioenroos, hyacinth en rozen. En ook perzikjes, voor de zoetsappige noot. De basis vind ik heel bijzonder, want die rust op de zwoele geuren van muskus en vanille, maar ook bevat het zoete, verleidelijke geuren van koffie en chocola. Temptations!
Like a day in a candy shop – nu verwacht je natuurlijk een mierzoet parfum op basis van caramel, chocola en suikerspin, maar integendeel. Dit parfum is zeker zoet, maar niet zo zoet als ik had verwacht. Het ruikt ergens ‘bekend en nostalgisch’ en het doet me denken aan speelgoed van vroeger. Soms had je Barbies of My Little Pony’s die een geurtje hadden toch? Nou, zo. Het is zoet, maar ook zacht en vertrouwd. Het parfum opent met perzik en orchidee en in het hart bevinden zich geurnoten van zoetruikende bloemen als sering, heliotroop en jasmijn. De basis rust op geuren van muskus, tonkabonen (ruikt als chocola) en vanille. Poederig, warm en vrouwelijk.
Like a first day in spring – hebben jullie ook zo’n zin in de lente? Kom maar op! Zon, lekkere wijntjes drinken op het terras en BBQen in het park. Wanneer ik aan de lente denk word ik helemaal blij. Deze geur is gemaakt om dat blije gevoel kracht bij te staan. De geur opent met echte ‘cocktailnoten’ van ananas, sinaasappelsap en mandarijn. Het hart bevat praline (chocolade bonbon’s, yum!), bramen en roos. De basis rust op sandelhout, muskus en vanille. Al met al is het een sprankelende, lichte maar toch ook verleidelijke geur. Je wordt er in elk geval heel happy van!
Like a girl’s night out – Ik denk dat ik dit parfum op de tweede plek zet, ook al spraken de geurnoten me op papier niet per se aan. Ik vind het leuk dat Essence verrassende geurnoten in hun parfums heeft gestopt en zo komt het dat dit parfum dragon fruit en goji berry in de topnoot heeft zitten. Samen met mandarijn en elemi vormt het een zwoele, zoete en verleidelijke top. Later, wanneer het parfum overgaat in het hart krijgt de geur een vrouwelijk en bloemig karakter, met geurnoten van rozen, magnolia, perzik en mandarijnenbloesem. Dit parfum heeft ook een beetje pit want er zit vetiver in de basis – een geurnoot die je normaal gesproken vaak in herenparfums tegenkomt. In de basis zit verder ook vanille en musk, voor een creamy en verleidelijk karakter. Een geur om mee op te vallen!

En, zijn jullie al enthousiast? Dan zal je nóg enthousiaster zijn wanneer je de prijzen hoort. De 50 ml eau de toilette zal €6,99 gan kosten en de 10 ml eau de toilette (tasverstuiver, handig voor onderweg!) zal slechts €2,99 gaan kosten. Omdat het eau de toilettes zijn moet ik wel zeggen dat de geuren niet de hele dag op je huid blijven hangen. Even ‘bijsprayen’ na een halve dag is wel een must als je de gehele dag lekker naar deze parfums wilt blijven ruiken. Vanaf juni 2012 liggen de parfums in de schappen, dus nog een maandje geduld!
bron: Beautylab.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten